- Zagorov, V. (2023). Dicks or Hearts. What Can Modern Wall Self-expression Tell us? BBDS – Black Book: Drawing and Sketching, 3(1), 6 – 18. https://doi.org/10.48619/bbds.v3i1.589
Abstract: The article looks at modern graffiti, in the widest sense of understanding this notion, as a means of studying the prehistoric rock art. Based on the case study approach, a number of locations have been presented of self-expression of modern humans, which are current conveniently forgotten by civilized people practices of the past of human civilization. The object of research is a city wall, which has been a mediator of an active process of written and visual communication for the last decade. An analysis has been made of the means of expression, the motifs and techniques of the messages. Based on this study, the potential of such objects to help the research in the field of prehistoric rock art is present. A series of questions have been posed that can be useful when applying the contemporary methods of studying the early steps of visualizing human thought.
Keywords: Social Communication, Graffiti, Prehistoric art, History, Modern Manifestations, Comparative Analysis
- Zagorov, V., & Hristov, H. (2023). Contemporary Graffiti as a Tool for Studying Prehistoric Art: A Classification Attempt. Springer Nature, Human Arenas. Published online: 7 November 2023. doi: 10.1007/s42087-023-00369-z Available here: https://rdcu.be/dqrpZ
Abstract: This article aims to present a classification of contemporary graffiti to support the study of Prehistoric art. The classification is based on two-year field observations of both completed and newly created works of contemporary graffiti and street art. The classification is oriented to the result of the creative act in view of its communicative significance. The scientific approach does not aim to create direct parallels between specific artistic samples, but to study the basic principles, stages, and starting points of the creative act. Thanks to the classification, on the principle of analogy, a series of questions have been prepared, and addressed to archaeologists, cultural anthropologists, and art critics with a greater degree of training in the field of Prehistoric art. The current research seeks to explain some aspects of Prehistoric art through modern graffiti. Of course, this approach is not intended to negate the scientific hypotheses and results achieved so far in the field of Archaeology and History of Art but to help scholars of prehistoric art study to ask or reformulate a series of questions that will contribute to a more comprehensive view and understanding of Prehistoric art.
Keywords: Graffiti, Prehistoric art, Research, Comparative studies, Classification
- Холц, Славяна. Танцуване със сянката – социално-психологически аспекти на творческия акт в графити изкуството. – В: Сборник с научни доклади от ХXI национална научна конференция с международно участие София “Обществото на знанието и хуманизмът на XXI век“, 1 ноември 2023 г. = Knowledge Society and 21st Century Humanism. The 21st International Scientific Conference Sofia, 1st November 2023. София: За буквите – О писменехь, 2023, с. 219-229. Достъпно от: https://buditeli.unibit.bg/
Резюме: В настоящата статия анализирам социално-психологическите аспекти на творческия акт в графити изкуството на няколко нива. Първото притежава описателен характер и включва семиотична класификация на графити творчеството, на базата на която е възможен адекватният прочит на социално-екзистенциалния код на това субкултурно явление. Второто е изяснително ниво в теоретичните рамки на съвременната аналитична психология и невронаука, където е изяснена димнамиката на психичните процеси, задвижващи този творчески импулс и съвременен изказ от една страна, а от друга доказва праисторичния произход на тази динамика като част от първичните психически системи. По този начин паралелите между съвременното графити и скално изкуство стават предмет на бъдеща научна дейност .
Ключови думи: графити творчество, социален анализ, аналитична психология.
- Христов, Христо. Графити комуникацията – съхраняване и предаване на информация чрез изображения.– В: Обществото на знанието и хуманизмът на XXI век : ХX национална научна конференция с международно участие София, 1 ноември 2022 г. = Knowledge Society and 21st Century Humanism The 21st International Scientific Conference Sofia, 1st November 2022. София: За буквите – О писменехь, 2022, (2022), с. 294–303. ISSN 2683-0094. Достъпно от: https://buditeli.unibit.bg/lib/avtori/christo-christov/3-kulturno-nasldstvo/123-h-hristov
Резюме: Уличните графити художници са несъзнателно носещи паметта на всички художници преди тях, даже когато нямат професионално образование. Те изграждат заобикалящия ги свят като процес на превръщане на художествената дейност в специализиран труд и неговото профилиране в тесни професионални категории може да се смята за един от формалните признаци за обща художествена еволюция. Съвременните графити имат няколко функции. Основната е себеизява, другите са средство за диалог, част от развитие на творчеството на всеки индивид и не на последно място – запазване на пиктограмите до днес въпреки азбучната система, което може да се приеме като форма на опосредствана комуникация.
Ключови думи: праисторическо изкуство, тестови групи, експеримент.
- Загоров, Васил, Христов, Христо. Мотиви и подбуди при съвременното градско стенно изкуство. // Устойчиви политики за интегрално съхраняване на материалното и нематериалното културно наследство: Сборник с доклади от Научна конференция, проведена на 7-8 юни 2021 г., гр. Малко Търново. – АИ За буквите – О писменехь, 2021. – с. 27-33. Достъпно: ОТ ТУК
Резюме: Праисторическото скално изкуство представя индивидуални и социални идеи и концепции, които не са чужди и на съвременния човек. Историческите проучвания еднозначно доказват, че неолитният, енеолитният и съвременният човек се различават не по своя ментален капацитет, а по набора от външни екстензии, които се употребяват в ежедневието. На базата на това допускане се лансира хипотезата, че сравняването на графити културата с пещерното изкуство може да помогне за задаването на серия въпроси, чиито отговори ще допринесат за по-доброто познаване на ранните проявления на човешко изкуство, което може да доведе до търсенето и на други сходства и паралели с по-генерален характер.
Ключови думи: графити, история, праисторическо изкуство.
- Загоров, Васил. За шимпанзето и изкуството. – В: Книгохранилището [online]. 24. 02. 2021. [Прегледан 13/09/2023]. Достъпно от: https://bgbookhistory.blogspot.com/2021/02/blog-post.html
“…Графитите са най-старата форма на себеизразяване и на материализиране на човешката мисъл – тяхното ползване и разбиране, чисто технически, разграничава човека от маймуната. В глобален мащаб има световно признат феномен – графити култура и графити изкуство. Тук само ще подчертая, че операта не е за всеки, вие се сещайте, ако можете. Еволюцията както на градската среда, така и на отделните артисти и райтъри минава от дребното и грозното към мащабното и красивото…”
Ключови думи: графити, мнение, София
- Христов, Христо. Паралел в еволюцията на креативността, въображението и абстрактното мислене от праисторическите рисунки до съвременното урбанистично пространство. – В: Обществото на знанието и хуманизмът на XXI век : ХIX национална научна конференция с международно участие София, 1 ноември 2021 г. = Knowledge Society and 21st Century Humanism The 19 th International Scientific Conference Sofia, 1st November 2021. София: За буквите – О писменехь, 2021, (2021), с. 200–207. ISSN 2683-0094. Достъпно от: https://buditeli.unibit.bg/lib/3-kulturno-nasldstvo/2-hristo-hristov
Резюме: Изкуството на уличните графити, въпреки своето скорошно официализиране, си остава контрареакция на всичко заобикалящо го. Вече почти четиридесет години това изкуство заявява своето съществуване, изявявайки се като автономен модел в съвременното изкуство, който няма нищо общо с традициите, най-малко затова, че е привнесено и се развива в напълно чужда среда.
Ключови думи: праисторически рисунки, графити, контракултура, урбанизация.
- Христов, Христо. ОТ ДОИСТОРИЧЕСКИХ ПЕЩЕРНЫХ РИСУНКОВ ДО ГЛОБАЛЬНОЙ СЕТИ // Труды БГТУ. Серия 4: Принт- и медиатехнологии. 2021. №1 (243). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ot-doistoricheskih-peschernyh-risunkov-do-globalnoy-seti (дата обращения: 12.09.2023). Available here: https://cyberleninka.ru/article/n/ot-doistoricheskih-peschernyh-risunkov-do-globalnoy-seti
Для цитирования: Христов Х. От доисторических пещерных рисунков до глобальной сети // Труды БГТУ. Сер. 4, Принт- и медиатехнологии. 2021. No 1 (243). С. 47–51.
Краткое содержание: Развитие современного ума, эволюция творческих способностей, воображения, абстрактного и современного мышления уходят своими глубокими корнями в самую раннюю историю челове- чества. Мотивы творческого акта «сегодня» близки мотивам творческого акта в далеком «вчера», определяющие главный двигатель человеческой культуры и цивилизации – хранение и передачу информации через изображение.
Ключевые слова: доисторические рисунки, уличное настенное искусство, граффити, ин- формация.
- [EN] Hristo Hristov, Vasil Zagorov. IDEA, EXECUTION, INTERVENTION – OR HOW WORKS OF ART SLIP OUT OF THEIR AUTHORS’ HANDS MODERN DIMENSIONS in EUROPEAN EDUCATION Volume 11 МЕЖДУНАРОДЕН ПЪТУВАЩ СЕМИНАР НА УНИБИТ „СЪВРЕМЕННИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ОБРАЗОВАТЕЛНО И НАУЧНОПРОСТРАНСТВО. БЪЛГАРО-КИПЪРСКИ КУЛТУРНИ ОБЩУВАНИЯ“28 МАЙ – 04 ЮНИ 2023 Г., ГР. ЛИМАСОЛ, КИПЪР
Abstract: In the history of art and culture there are moments when influenced by various circumstances, it happens that corrections are made to already existing works of art. Some are successful, but most are unfortunate, often ridiculous, even malicious. Adjustments are most often made to works of architecture, but it happens in literature as well. The most recent trends involve new editions of books by Mark Twain, Astrid Lindgren, even works by Ivan Vazov. The same are the examples of “remake films” – started by one director and finished by another. The accumulation, addition, crossover and erasure are phenomena that can be traced back to the dawn of fine art. It can also be found in the urban environment, in the authors of contemporary graffiti. The similarities in this practice, to add or to diminish a previous creation, warrants a comparative analysis between cave art and contemporary street art, which are outlined in this paper.,
Keywords: prehistoric art, contemporary street art, graffiti, crossing